ריאיון עבודה בזום: איך להתכונן בצורה מושלמת


תקופת הקורונה הביאה איתה לא מעט שינויים לעולם העבודה ולעולם שלנו בכלל. שינוי אחד מרכזי הוא הזום: תוכנה לקיום שיחות וידאו שעד אז לא הייתה מפורסמת בקרב הציבור הרחב, הפכה בתוך זמן קצר לדרך התקשורת העיקרית שלנו עם האנשים שסביבנו. בשיא תקופת הקורונה וגם בימינו, הזום הפך לכלי נפוץ בעבור קיום ראיונות עבודה, ונראה שהוא כאן כדי להישאר איתנו לעוד קצת זמן. אז אם לאחרונה הזמינו אתכם לריאיון עבודה בזום ואתם רוצים להתכונן לזה כמה שצריך, הכנו לכם כמה טיפים שיעזרו לכם, אז בואו נתחיל. 

מהם ההבדלים בין ריאיון עבודה פרונטלי לבין ריאיון עבודה בזום?

מצד אחד, המהות של ריאיון עבודה פרונטלי ושל ריאיון עבודה בזום היא זהה – המעסיק למעשה רוצה לבחון את המועמד הפוטנציאלי לתפקיד מסוים, וכמובן שגם המועמד מעוניין להבין אם המשרה הזאת מותאמת לציפיותיו. אך מצד שני, מדובר בשני דברים שונים שיש ביניהם לא מעט הבדלים. ההבדלים הללו נובעים בעצם מהפלטפורמה בריאיון עבודה מקוון. כשאתם באים לריאיון עבודה רגיל המתקיים בפני המעסיק או המגייס, קל לו יותר לבחון את התאמתכם לתפקיד ולהכיר אתכם טוב יותר, מהסיבה הפשוטה שבמציאות קל יותר לראות איך בן אדם מדבר ומתנהל מכמה בחינות. בזום, לעומת זאת, המראיין, וגם אתם כמובן, מוגבלים בטווח הראייה לקובייה מצומצמת המתמקדת רק בפרצוף. 

נוסף על כך, בעבור רבים ריאיון בזום נחשב לאפשרות שאיננה טבעית בתקשורת שלהם מול אנשים, והוא יכול לגרום להם להילחץ עוד יותר (לקראת משהו שנחשב מלחיץ בפני עצמו). מצד שני – חלק מהאנשים, ובעיקר צעירים, יכולים להרגיש בטוחים יותר כשמדובר בפגישה בזום ולא במציאות, ובכך אף להצליח יותר בריאיון.

איך להתכונן לריאיון עבודה בזום?

אז אם הוזמנתם לריאיון עבודה בזום ואתם פשוט רוצים לעבור אותו על הצד הטוב ביותר – הינה כמה כללים בסיסיים שיכולים להבטיח לכם שהריאיון יתקיים כמו שצריך, ולמעשה כל מה שתצטרכו לעשות מכאן הוא להתמקד ולהתרכז באדם שמולכם ובריאיון עצמו.  

לפני הריאיון

  • בדקו את תקינות האינטרנט – כל מי שאי פעם השתמש בזום בזמן שהיו בעיות קליטה באינטרנט, כנראה מכיר את התסכול וחוסר הנעימות המתעוררים בעקבות כך. כשהאינטרנט שלכם חלש או כשאתם נמצאים במקום לא קליט, אתם יכולים לסבול גם מהפרעות בזום, באיכות הווידאו ואיכות השמע שלכם ושל האדם מולכם. המראיין כמובן לא ישמע או יראה אתכם טוב, ובמקרה שבו האינטרנט שלכם ממש לא טוב – הזום פשוט יתנתק. 
  • העבירו את הטלפון למצב שקט – טלפון על מצב שקט הוא כמובן אחד הכללים החשובים ביותר בריאיון עבודה – בין שמדובר בריאיון פרונטלי ובין שמדובר בריאיון בזום. עם זאת, חשוב לשים לב במיוחד שהטלפון שלכם לא הולך לצלצל במהלך הריאיון בזום, וזאת משום שיש כאן פוטנציאל מבחינתכם לאבד את תשומת הלב מהמראיין, שישים לב מייד אם העיניים שלכם עוברות להתעסק במשהו אחר. 
  • בדקו תקינות המחשב – תקינות המחשב שלכם לא פחות חשובה מתקינות האינטרנט. מחשב איטי ועמוס, או פשוט כזה שלא עובד כראוי, יכול לפגום באיכות השיחה שלכם בזום ולהפריע לכם לנהל ריאיון תקין. 
  • בדקו את תקינות המצלמה והמיקרופון – לפני שאתם נכנסים לריאיון בזום חשוב שתבדקו את תקינות המצלמה והמיקרופון שלכם. ניתן לעשות טסטים דרך הזום עצמו (אפשר למצוא בקלות בהגדרות), ובמידה שגיליתם שמשהו לא עובד כראוי – זה הזמן לטפל בו. שימו לב שחשוב שיישמעו אתכם טוב במיוחד, ולכן כדאי לדאוג לאוזניות או מיקרופון איכותיים. 
  • הכינו מראש מים בצד – בדרך כלל שמגיעים לריאיון עבודה מציעים לנו כוס מים קרים. אין ספק שמים הם הכרחיים במעמד המלחיץ של ריאיון העבודה, וכשריאיון העבודה בזום – חשוב שנדאג לכוס מים בעצמנו. ברגעים שאתם מרגישים שהפה קצת מתייבש ואתם צריכים רגע לנשום – קחו לגימה קטנה של מים והמשיכו בכוחות מחודשים. 
  • כבו התראות – לפני שמתחילים חשוב שתכבו את כל ההתראות שיכולות לקפוץ לכם במחשב במהלך הריאיון ולהסיח את דעתכם, כמו ווצאפ, אימייל, הודעות מערכת ועוד. אומנם המראיין לא יוכל לראות אותן, אבל הוא בהחלט יוכל לראות אם אתם מתחילים להתעסק עם עניינים אחרים במחשב, ולא כדאי שזה יקרה. 
  • דאגו לרקע מתאים – חוץ מזה שכדאי למצוא מקום נוח ושקט בבית בשביל הריאיון בזום, כדאי שהרקע גם יהיה מתאים. הכוונה כאן היא שמאחוריכם לא תהיה למשל ערמת כביסה שצריך לקפל, או בלגן מהמסיבה שערכתם אתמול בלילה לחבר'ה. נסו לסדר קצת מאחוריכם, ורצוי גם שתבחרו מקום ניטרלי בבית עם רקע סביר. 
  • הקפידו על לבוש הולם – כמו בריאיון עבודה רגיל, גם בזום חשוב להקפיד על לבוש מתאים והולם. למרות שמאוד מפתה להיכנס לזום עם הפיג'מה שלבשתם עד לפני רגע – הקפידו ללבוש בגד שהייתם יוצאים איתו לריאיון עצמו. כמובן שהמינימום הוא חולצה נאה ומכבדת. על מכנסיים ונעליים הולמות אנחנו לא נתעקש, כי בכל זאת לא רואים אותם בזום, אבל כדאי לדאוג גם לזה למקרה שבו תהיו חייבים לקום לרגע (למרות שכמובן לא מומלץ לעשות זאת). 

בזמן הריאיון

  • הקפידו להסתכל על המסך – רצוי במיוחד להסתכל לאורך כל הריאיון למסך המחשב או למצלמה, וכדאי אף להתבונן בנקודה אחת במסך רוב הזמן כדי שהעיניים לא ינועו יותר מדי. בכל מקרה הכי חשוב זה לא להסתכל באופן ממושך על נקודות אקראיות במרחב, ושתנועת העיניים תתמקד בעיקר. 
  • שימו לב לזמן שבו המראיין מדבר – כלל חשוב במיוחד בראיונות עבודות הוא לא לחתוך את המראיין כשהוא מדבר. פשוט לא להיכנס לו לשטף של הדיבור. זה עשוי להותיר רושם לא חיובי, ולכן כדאי לנסות להקשיב למראיין בזמן שהוא מדבר ורק כשהוא מסיים לומר את מה שתכננתם. הכלל הזה חשוב במיוחד בזום, ויש להיות ערניים לזמן שבו המראיין מדבר. אם בטעות קטעתם אותו, התנצלו והניחו לו להמשיך. 
  • הקפידו על הבעות הפנים – בשיחות זום בכללי ובריאיון עבודה בזום בפרט, לרוב האדם שמולכם מרוכז במיוחד בפנים שלכם (שכן זה הדבר היחיד שהוא רואה), ולכן חשוב להקפיד על הבעות הפנים שלכם. כדאי לחייך בזמן המתאים ולהאיר פנים, להנהנן כדי להביע הסכמה או קשב, וכך הלאה. 

לסיכום

לפני שמדברים על להגיע לריאיון עבודה – פרונטלי או בזום – צריך קודם לחפש עבודה. איך מתחילים לחפש ואיפה? התשובה היא אצלנו, באתר סחבק, אתר משרות הצעירים של ישראל. מאות משרות ברחבי הארץ מחכות לכם עכשיו – אז היכנסו, הירשמו והתרשמו מהמבחר, ואנו מקווים שכבר בקרוב תוכלו ליישם את כל הטיפים שנתנו לכם לקראת ראיון העבודה הבא שלכם. בהצלחה! 



לצפייה במשרות שוות
עוד לא איתנו?
עוד לא איתנו?
הירשמו וקבלו הצעות עבודה מותאמות עבורכם ישירות למייל
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת משרות ופרסומות למייל ולנייד ואת תנאי השימוש באתר (אנחנו נעבוד בשבילך)
זכור אותי ממחשב זה