בני נוער עובדים? דעו את הזכויות שלכם


לא מעט בני נוער משתלבים בשוק התעסוקה כבר בגיל צעיר. זו אחלה דרך להרוויח קצת דמי כיס ולקבל טעימה מהחיים האמיתיים. מה שכן, יש כמה הגבלות וחוקים הנוגעים לזכויות עובדים, ואם אתם שוקלים להיכנס לשוק כדאי מאוד שתדעו אותם מראש כדי להימנע מסיטואציות לא נעימות.

הכנו עבורכם רשימה מסודרת:

גיל העסקה

נתחיל בנתון החשוב ביותר: מאיזה גיל ניתן להתחיל לעבוד? אז ככה - במהלך חופשת הקיץ, אסור להעסיק בני נוער מתחת לגיל 14. נער או נערה שמלאו להם 14 אך עדיין לא 15, יוכלו לעבוד בעבודות קלות שלא יזיקו לבריאותם והתפתחותם. תכננתם להיות סבלים? תחשבו שוב. בעבודות מסוכנות מסוימות אין להעסיק בני נוער גם אם הם כבר בני 15.

לגבי הופעה בפרסומות - במידה ואתם מתחת לגיל 15, יש צורך בקבלת היתר מיוחד ממשרד הכלכלה ויש לבדוק דרכו מהם הכללים המיוחדים של תנאים ושעות ההעסקה.

שעות עבודה

מותר להעסיק בני נוער עד שמונה שעות ביום ולא יותר מ-40 שעות בשבוע. אתם כבר בני 16? מותר לכם לעבוד עד תשע שעות ביום, אך שוב, לא יותר מ-40 שעות בשבוע. ההתניה הזו לא תחול על בני נוער עובדים בהתאם להוראות עם תנאים עדיפים, הסכמים קיבוציים ועובדים בעלי מוגבלות פיזית, נפשית או שכלית המועסקים במפעלים מוגנים (מפעלים אשר אוצר המדינה לוקח חלק באחזקתם).

שימו לב- עבודה בשעות נוספות אסורה! אין להעסיק בני נוער היום במנוחה השבועי - משמע ביום שבת ליהודים, ולבני דתות אחרות קיימת הבחירה בין שישי, שבת וראשון. איסור זה מוחלט ואין שום אפשרות לקבל היתר להעסקת בני נוער במסגרת זמן זו.

כמו כן, אין חובה לדרוש פנקס עבודה מבני נוער. במקום, האחראי נדרש להחזיק במקום העבודה צילום של תעודת הזהות שלהם או של הוריהם בצירוף אישור רפואי מרופא כללי המהווה תנאי להעסקה.

הפסקות

הזכאות להפסקה היא אחרי שש שעות עבודה, אז חובה לתת לבני הנוער הפסקה של כ-45 דקות על מנת לנוח ולאכול, מתוכן לפחות חצי שעה רצופה. ההפסקה תהיה בדרך כלל על חשבון העובד ומותר למעסיק להוריד זמן זה מהשכר. שימו לב, כדאי לסכם מראש, עדיף אפילו בכתב, את עניין ההפסקות על מנת למנוע חילוקי דעות.

עבודה בשעות הלילה

על פי החוק, בין השעות 20:00 בערב ל-8:00 בבוקר אין להעסיק בני נוער שגילם מתחת ל-16. בני נוער שגילם הוא 16 ועד 18, יכולים לעבוד עד השעה 24:00 בחופשות רשמיות מלימודים, בתנאי שהמעסיק ידאג להסעת העובד לביתו.  

רישום שעות העבודה

יש חובה על המעסיק לערוך רישום מדויק של שעות העבודה של בני הנוער. במידה ורישום זה נעשה שלא דרך שעון נוכחות, יש לאשר את רישום שעות העבודה עם העובד בסיום כל יום, בליווי חתימת הנער והמעסיק. שימו לב - מומלץ גם לכם לערוך רישום של הימים והשעות בהם אתם עובדים לצורך מעקב בריא ומבוקר.  

שכר מינימום

שכר מינימום הוא הסכום המינימלי אותו חובה לשלם לכם, במידה ובחרתם בעבודה שהיא משרה מלאה (כאמור, עד 40 שעות שבועיות ולא יותר מ-173 שעות חודשיות). כך שגם אם הסכמתם לעבוד בפחות משכר המינימום, זה בניגוד לחוק. שכר המינימום לעובד במשרה חלקית, יחושב יחסית לחלקיות המשרה.

שכר מינימום עד גיל 16 לנער העובד עד 40 שעות שבועיות הינו 3,710, לפי היקף משרה של 173 שעות חודשיות מדובר על 21.45 שקלים לשעה.

שכר המינימום עד גיל 17 לנער העובד עד 40 שעות שבועיות הינו 3,975, לפי היקף משרה של 173 שעות חודשיות מדובר על 22.98 שקלים לשעה.

שכר המינימום עד גיל 18 לנער העובד עד 40 שעות שבועיות הינו 4,399, לפי היקף משרה של 173 שעות חודשיות מדובר על 25.43 שקלים לשעה.  

נסיעות
בנוסף למשכורת, המעביד שלכם מחויב להחזיר לכם את הוצאות הנסיעה ממקום המגורים אל מקום העבודה וחזרה, בתנאי שסכום ההוצאות שיוחזרו לא עולה על 26.40 שקלים ליום עבודה (סכום זה מתעדכן בתדירות גבוהה כך שיש לבדוק לפני כל תשלום). המעסיק מחויב להחזיר לעובד רק את הסכום המינימלי הדרוש לו על מנת להגיע לעבודה ואף להקפיד כי תמיד יש לכם איך להגיע ולחזור בשלום.

תשלום עבור התלמדות

כל תקופת העסקתכם מחייבת תשלום שכר, לרבות תקופת התלמדות או נסיון. יש לשלם לכם שכר עבור כל שעת עבודה, החל מהשעה הראשונה!  

תשלום עבור ישיבות או ימי הכנה

גם ימי הכנה וישיבות הינם חלק מהעבודה, לכן גם עליהן צריך לשלם.

קנסות ועונשים

שימו לב: חל איסור חמור להטיל קנסות ועונשים עליכם כבני נוער. כל ניכוי מהשכר בתואנת "קנס", "נזק" וכדומה הינו אסור.

יש לכם שאלות עליהן לא מצאתם כאן תשובה? צרו קשר עם מנהל ההסדרה והאכיפה במשרד הכלכלה בכל שאלה והבהרה בנוגע לעבודת נוער. המוקד הכללי לפניות 1800-354-354.

*המידע נלקח מהאתר הרשמי של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

עבודה מזדמנת

עבודה זמנית

דרושים ללא ניסיון

לצפייה במשרות שוות
עוד לא איתנו?
עוד לא איתנו?
הירשמו וקבלו הצעות עבודה מותאמות עבורכם ישירות למייל
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת משרות ופרסומות למייל ולנייד ואת תנאי השימוש באתר (אנחנו נעבוד בשבילך)
זכור אותי ממחשב זה