איך מתנהגים בראיון עבודה


הנה משהו שלא לימדו אותנו בבית הספר: איך מתנהגים בראיון עבודה. חלקכם אולי מגחך לעצמו אבל חלק מכם גם יודע שבראיון עבודה מצד אחד עדיף שלא להרגיש לגמרי בבית ומצד שני, גם לא להילחץ יתר על המידה. נשמע סותר? נו, רואים שהיה צריך ללמד את זה?

מזל שיש אותנו ושהרכבנו כמה דגשים שיעזרו לכם לצלוח את ראיון העבודה הבא שלכם בשלום. אין בעד מה!

מכירים את זה שאתם יושבים לראיון, הוא מתנהל כמו שצריך אבל אתם מרגישים שיכול היה להיות הרבה יותר טוב? אז מה בעצם התפקשש? למה לא הצלחתם להביא את עצמכם לידי ביטוי בדיוק כמו שרציתם? הנה כמה טיפים:

שפת גוף

אין לכם מושג כמה שפת הגוף שלכם מעידה עליכם. הבעיה היא, שלרוב, למראיין דווקא יש מושג והוא יכול "לעלות עליכם" רק מלבחון איפה שמתם את הידיים ומתי. הנה כלל חשוב: תנועות סגורות מעידות על חוסר פתיחות רגשית. למשל, אם תשלבו ידיים אתם כנראה תשדרו למראיין שאתם לא בטוחים במעמד בו אתם נמצאים, או לא מרגישים נוח. אין בזה כל רע, אלא אם המראיין יתחיל לנסות לחשוב מדוע אתם מרגישים לא נוח והאם אתם מסתירים מידע רלוונטי למשל.

מאותה הסיבה גם עדיף שלא לשלב רגליים. יש שיגידו שזה משדר אטימות רגשית או חוסר נימוס. נכון, אתם ממש לא בראיון לנאס''א אבל גם בשביל לשרת לקוחות במסעדה, יש צורך בפתיחות רגשית מסויימת, שהרי איך נצליח להתעלות על עצמנו ולחייך לבחור הבלתי נסבל בשולחן 6 שלא מפסיק לבקש דברים?

נסו לא להחליף יותר מדי תנוחות כמו גם לנדנד את הרגל. זה מעיד על אי נוחות ועצבנות, שבדרך כלל מעבירים מסר של חוסר אמינות. מצד שני, בואו לא נשלב ידיים מאחורי הראש או נתקע אותן בתוך המכנסיים. זה מעיד על בטחון יתר ועל דומיננטיות שרוב המעסיקים לא באמת מעוניינים בה.

אז איך כן לשבת? נסו להניח את הידיים על הברכיים או על ידיות הכיסא. בזמן שתדברו, כנראה שתזיזו אותן בכל מקרה.

היו מוכנים עם שאלות רלוונטיות

הראיון הזה הוא לא שיחה חד צדדית, גם לכם ההזדמנות לברר פרטים ולשאול שאלות בנוגע לעבודה, וטוב מאוד שכך. רק תנסו לא לשאול שאלות כמו "מה ההטבות שמגיעות לעובדים? האם חייבים לעבוד בכל סוף שבוע?" וכדומה, מכיוון שהניסוחים האלה מעידים על חוסר רצינות ויכולים מהר מאוד "לחרוץ את גורלכם" מבחינת המשרה הספציפית.

אמנם מדובר במידע שחשוב לדעת, אבל הכל טמון בניסוח. אם תשאלו "מהם הימים בהם יש משמרות?" במקום האם חייבים לעבוד בכל סוף שבוע, המעסיק לא יקבל את התחושה שאתם מחפשים משהו קליל וזמני.

דוגמא נוספת היא לשאול "מהי תקופת ההתחייבות"? במקום "האם יש התחייבות"? כדי שהמעסיק שלכם לא ישר יחשוב שאתם שואלים כדי לברוח לחופשות כל שני וחמישי, אלא כי זה באמת פרט חשוב.

דרושים בחדרה

דרושים אשדוד

דרושים באשקלון

גם תשובות רלוונטיות חשוב להכין

אם נשאלתם למה אתם חושבים שאתם מתאימים לתפקיד ואתם עונים משהו כמו "שום דבר מיוחד" אתם בעצם מעבירים למראיין מסר שאתם לא מסוגלים לענות אפילו על השאלה הכי פשוטה, ולכן, אין סיבה שתדעו לתפקד כמו שצריך בעבודה. מהי התשובה הנכונה? תשובה בסגנון של תיאור המקומות והתפקידים בהם עבדתם לפני אם בכלל, הכשרות שעברתם או יכולות שלכם. מה שכן, היזהרו לא להיסחף באהבה עצמית כי כולנו יודעים שעם כאלה ממש לא כיף לעבוד.

אם נשאלתם מה התחביבים שלכם, אולי עדיף שלא תספרו על עצמכם שאתם חולי מסיבות וחוגגים עד אור הבוקר. מה שתעשו בזמן הפנוי שלכם הוא עניינכם בלבד, אבל אתם בכל זאת רוצים לשדר רצינות מסויימת. תשובה נכונה? בילוי עם חברים, ספורט, קריאה וכדומה.

והנה עוד כמה דברים שכדאי לא לעשות בראיון עבודה:

  1. להגיע בלבוש מוזנח - תעשו טובה, תתלבשו נורמלי, תעבירו ויש על השיער ותצחצחו שיניים. כמובן שאין צורך להגיע בטוקסידו לבית קפה, אבל בואו, בגד ים הוא לא מכנסיים!

  2. התנהגות מתנשאת או מזלזלת - הורידו את משקפי השמש כשאתם נכנסים למקום העבודה, תזרקו את המסטיק לפח ואל תבהו במראיין.

  3. אל תענו לשיחות באמצע הראיון. בעצם, גם אל תבדקו אם קיבלתם הודעה מעניינת. שימו את הפלאפון בכיס או הפוך על השולחן כשהוא כמובן על "שקט". אם שכחתם והטלפון מצלצל, אל תענו, השתיקו אותו והתנצלו. הכול בסדר.

  4. דעו לאן הגעתם ומה התפקיד שאתם מתראיינים אליו. מועמד שמגיע לראיון ללא כל הבנה, ולו הבסיסית ביותר לגבי איפה הוא נמצא, מקטין באופן משמעותי את הסיכוי להצליח בראיון.

  5. היו סבלניים בעת ההמתנה לראיון. כן, זה מעצבן שהוא מתעכב ולא מכבדים את הזמן שלכם אבל דברים כאלה קורים ואם תתנהגו בנימוס ובסבלנות, תרוויחו אקסטרה נקודות מצד המעסיק. בינינו, מה רע באקסטרה נקודות?

  6. אל תכפישו מקומות עבודה קודמים. לכו תדעו את מי המראיין מכיר או לא מכיר, ובכלל, אל תגרמו לו לתהות האם גם עליו תדברו ככה אחרי שתעזבו. נסו להתמקד בדברים חיובים, ואם אתה ממש חייבים, אתם יכולים להשתמש במשפטים כמו "ההתנהלות פחות התאימה לאופי ולצרכים שלי" או "היו בינינו חילוקי דעות מקצועיים".

 בהצלחה!

דרושים בראשון לציון

דרושים פתח תקווה

דרושים בית שמש

לצפייה במשרות שוות
עוד לא איתנו?
עוד לא איתנו?
הירשמו וקבלו הצעות עבודה מותאמות עבורכם ישירות למייל
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת משרות ופרסומות למייל ולנייד ואת תנאי השימוש באתר (אנחנו נעבוד בשבילך)
זכור אותי ממחשב זה