כוחו של רושם ראשוני: 7 טיפים מנצחים ליצירת רושם ראשוני בלתי נשכח בריאיון עבודה


בטוחים בעצמכם ובמה שיש לכם להציע? מרגישים שהידע והניסיון שלכם שווה כוח בשוק העבודה, אך למרות זאת אתם לא מצליחים לשקף את כל זה בראיונות עבודה? אם אתם אכן ניגשים לריאיון אחר ריאיון ופשוט לא מקבלים אף פנייה לאחר מכן, יכול מאוד להיות שאתם פשוט לא מצליחים להשאיר רושם ראשוני טוב. זה בהחלט מתסכל, בייחוד כשאנחנו יודעים מה יש להציע ומבינים שנוכל לתרום למקום העבודה, אבל פשוט לא מצליחים לקבל ההזדמנות. בדיוק בגלל זה אספנו בשבילכם שבעה טיפים מנצחים שיעזרו לכם להשאיר רושם ראשוני מצוין בראיונות עבודה, מה שישפר פלאים את הסיכוי שלכם להתקבל אליה בסופו של דבר. רגע לפני שנתחיל, בואו ננסה להבין מה זה בכלל רושם ראשוני ולמה כל כך חשוב ליצור רושם ראשוני טוב בעיני המראיינים שלנו. 

מה זה רושם ראשוני?

רושם ראשוני הוא בעצם התפיסה או ההתרשמות הראשונית שמישהו מגבש באשר לאדם אחר, אובייקט או סיטואציה כלשהי בעת מפגש בפעם הראשונה. ההתרשמות הראשונית בדרך כלל תקבע לפי גורמים שונים כמו המראה החיצוני, שפת הגוף, טון הדיבור וההתנהגות שלנו באותו מפגש. רושם ראשוני יכול להיווצר תוך שניות ויכול להשפיע באופן משמעותי על אינטראקציות ועל החלטות שיבואו לאחר מכן (לצורך העניין, אם מועמד כלשהו יתקבל עבודה או לא). מה שחשוב לדעת הוא שלעיתים קשה מאוד לשנות את הרושם הראשוני שנוצר. רושם ראשוני יכול להיות חיובי ושלילי כאחד ועשוי להשפיע על היבטים שונים של החיים לרבות יחסים בין-אישיים, קשרים רומנטיים, וכן גם ראיונות עבודה. 

למה חשוב ליצור רושם ראשוני מעולה?

רושם ראשוני בראיונות עבודה הוא חשוב ביותר מפני שהוא זה שיקבע בסופו של דבר איך ייראה המשך הריאיון, וכנגזרת מכך, אם אכן נצליח להתקבל לתפקיד. הינה כמה מהיתרונות המובהקים של רושם ראשוני טוב וחיובי:

  • משדר מקצועיות: רושם ראשוני חיובי משדר מקצועיות ומראה שהמועמד רציני באשר לעבודה ושחשוב לו לקבל אותה. זה מראה נוסף לכך מאמץ ורצון להצלחה מצד המועמד להציג את עצמו באופן חיובי ולכבד את הזמן של מי שעומד מולו. 
  • בניית אמון הדדי: מועמד שמצליח להותיר רושם ראשוני טוב על המראיין שלו מניח בעצם את התשתית לבניית אמון בין הצדדים. אמון הוא דבר חשוב במערכות יחסים מקצועיות וזוהי נקודת פתיחה טובה בכל מצב שבו מתחילים עבודה חדשה. 
  • בידול מהמתחרים: צריך לזכור בכל שלב שעל התפקיד שאנו מתמודדים, מתמודדים עוד מועמדים (לפעמים עשרות). רושם ראשוני טוב יעזור לכך שהמראיינים שלנו יזכרו אותנו לטובה, וכך ברגע שבו יהיה עליהם להחליט מי יקבל את התפקיד, יש סיכוי לא רע שהשם שלנו יעלה. 
  • זורעים זרעים לעתיד: כמובן שגם אם השארנו רושם ראשוני טוב, יכול להיות שעדיין לא נקבל את התפקיד מכל סיבה שהיא. אבל אם אכן השארנו רושם ראשוני טוב, יש סיכוי לא רע שכאשר תתפנה משבצת חדשה במקום העבודה, יזכרו אותנו ויפנו אלינו. לחלופין, יכול להיות גם שהמראיינים שלנו ישמחו להעביר את הפרטים שלנו למקום עבודה אחר ואפילו להמליץ עלינו בחום. 

בתחבולות תעשה לך הצלחה 

לפני ריאיון עבודה מומלץ לברר כמה שיותר מידע על מקום העבודה ועל העובדים בו. הצעד הזה יעזור לנו להתכונן ביעילות לריאיון, להפגין את הידע שלנו ולעשות רושם ראשוני מצוין במהלך הריאיון. באמצעות חקר והבנה של מטרות החברה, הערכים שלה והתרבות הארגונית, נוכל להתאים את התשובות שלנו, כך שיתאימו לרוח הכללית של הדברים. מעבר לכך, הבנת דרישות התפקיד והיכרות מוקדמת עם סביבת העבודה של החברה תעזור לנו להבין מראש אם אכן התפקיד מתאים לנו. כמו כן, היכרות מוקדמת עם עובדי החברה והחוויות שלהם במקום העבודה יכולה לספק תובנות חשובות לגבי תרבות העבודה ותעזור לנו להגיע לריאיון הכי מוכנים שאפשר. 

איך יוצרים רושם ראשוני מעולה בריאיון עבודה?

מכאן אנחנו מגיעים אל לב העניינים – איך ליצור רושם ראשוני מעולה בראיונות עבודה. חשוב להבין כי הרושם הראשוני החיובי הוא היבט אחד בלבד של ריאיון עבודה מוצלח, ושווה בהחלט ללמוד יותר לעומק איך להתכונן לריאיון עבודה. בקישור תוכלו למצוא דגשים חשובים נוספים כמו תרגול של סימולציות, החשיבות של הקשבה למראיין ושל כנות, ומכאן נעבור לשבעה טיפים מנצחים ליצירת רושם ראשוני טוב. 

להגיע לריאיון לפני הזמן שנקבע

לעולם אל תגיעו לריאיון עבודה באיחור, כי זה משהו שיפגע ברושם הראשוני באופן מידי. כדי שלא תגיעו למצב הלא נעים והבלתי רצוי הזה, עדיף להגיע תמיד לפני המועד שנקבע. במקסימום תחכו רבע שעה או עשרים דקות בלובי של החברה, תשתו קפה ותכינו את עצמכם מנטלית לריאיון. קחו מרווח נשימה של חצי שעה וודאו שאתם נמצאים במקום הריאיון עוד לפני שהוא אמור להתחיל. 

ללמוד על המקום העבודה לפני הריאיון

דיברנו על זה בכמה מילים קודם לכן וזה משהו שבהחלט חשוב להדגיש. ככל שתצליחו לאסוף יותר מידע על מקום העבודה ועל המשרה שאליה אתם מתראיינים, כך תוכלו לתת תשובות שעונות יותר על מה שהמראיין שלכם מחפש. אפשר ללמוד על מקום העבודה בכמה דרכים שונות – משיטוט באתר האינטרנט של החברה, דרך חיפוש כתבות ברשת וקטעי עיתונות על מקום העבודה ועד לחיפוש מידע באתרי דרושים. כמובן שאם אתם מכירים עובד בחברה או עובדי עבר שיוכלו לתת לכם מידע פנימי רלוונטי ועדכני, זה הדבר הטוב ביותר. 

לגלות פתיחות בריאיון

חשיפה עצמית היא כלי מצוין לקרב את המראיין אלינו וליצור תחושה של אינטימיות ואפילו חברות. זה אומר שלצד הדברים החיוביים כדאי גם לדבר על קשיים או על אתגרים שחווינו, ואפשר בהחלט גם לשתף בפרטים אישיים מהחיים שלנו, ככל שזה מתאים באווירה של הריאיון. עם זאת, חשוב לעשות זו במינון ולא לשתף יותר מדי. מצד אחד אנחנו לא רוצים להיות סגורים ופורמליים מדי, ומצד שני אנחנו לא רוצים להיות יותר מדי פתוחים עם המראיין שלנו. חשוב למצוא את דרך האמצע ובעיקר לנסות ולהרגיש את הדינמיקה עם המראיין ולהבין כמה פתוחים נוכל להיות. 

לא להתבייש להפגין את הכישורים שלנו

בראיון עבודה חשוב לא להתבייש ולהפגין את הכישורים שלנו כי מי שמראיין אותנו ירצה להכיר אותנו לעומק ולהעריך אם אנחנו מתאים לתפקיד ולאופי של החברה. כנות ואותנטיות במהלך הריאיון תעזור לנו לבנות אמון ותסייע בביסוס מערכת יחסים חיובית עם המראיין. חשיפה עצמית היא גם כלי שיעזור לנו להציג את האישיות, את החוזקות ואת התכונות החיוביות הייחודיות שלנו, בעצם כל מה שמבדל אותנו ממועמדים אחרים. מעבר לכך, פתיחות וכנות מלאה באשר לתכונות חלשות שלנו היא דבר חיוני וחשוב, שכן זוהי דרך להפגין מודעות עצמית ונכונות ללמוד ולצמוח. בסופו של דבר, מי שיבחר להיות אמיתי ואותנטי במהלך ריאיון עבודה ככל הנראה יצליח ליצור רושם טוב, מה שיגדיל את הסיכויים לקבל את העבודה. 

להתאים את דינמיקת השיחה למראיין

כל הדברים שדיברנו עליהם עד עכשיו הם בהחלט חשובים, אבל כשאנו ניגשים לריאיון עבודה חשוב מאוד שלא לבוא אליו בצורה רובוטית ומכנית, ובטח שלא לנסות ולסמן ״וי״ על כל אחד מהדגשים. מה זה בדיוק אומר? ובכן, הדבר החשוב ביותר הוא לנסות "ולקרוא" את המראיין שלנו ולהתאים את עצמנו לדינמיקה הטבעית שנוצרת מולו. יכול להיות למשל שנגיע למראיין מאוד טכני, כזה שלא מעוניין להכיר אותנו מעבר ורק רוצה ללמוד את היכולות שלנו. במצבים כאלו מומלץ להתנהג בהתאם וכל פרט מיותר רק ירחיק אותנו מהמטרה. יכול להיות מהצד השני שנשב פתאום מול מראיין פתוח שהופך את הריאיון לשיחה יותר חברית. אם אנחנו מזהים שזה המצב, כדאי בהחלט לנסות וללכת בכיוון הזה. נכון, חשוב מאוד להביא את עצמנו ולא להיות מישהו אחר, אבל כן כדאי תמיד להרגיש לאן נושבות הרוחות ולהתאים את ההתנהגות הטבעית שלנו לזו של המראיין.

הקפדה על שפת גוף שמשדרת ביטחון עצמי

שפת הגוף שלנו היא חשובה ביותר וזה אולי הכלי הבלתי מילולי החשוב ביותר שעומד לרשותנו בראיונות עבודה. הקפידו על הליכה ישירה וזקופה כשאתם נכנסים לחדר והחזיקו את הכתפיים ישרות ולא שמוטות. חייכו כדי לשדר תחושה חיובית ונסו להיות מודעים למה ששפת הגוף שלכם משדרת בכל שלב בריאיון. שווה בהחלט לנסות ולתרגל קצת בבית מול המראה. גם בסימולציות שעושים עם חברים או עם בני משפחה, שווה בהחלט להתייחס באופן ספציפי גם לשפת הגוף ובעיקר לנסות לקבל דגשים ממי שיכול לראות אותנו מהצד. 

לסיכום

בשורה התחתונה – רושם ראשוני חיובי הוא אחד הדברים החשובים ביותר להצלחה בראיונות עבודה. אם אתם מתקשים להתקבל למשרות שמעניינות אתכם אף על פי שיש לכם את הכישורים המתאימים, יכול להיות שזהו בדיוק העניין וזה הזמן להתחיל ותרגל את כל הדגשים. היכנסו עכשיו אל דף הבית של אתר סחבק ובו תוכלו למצוא מאות משרות רלוונטיות המתעדכנות על בסיס יומי ועוד הרבה מאמרים וטיפים חשובים שיעזרו לכם להתכונן לראיונות ולהצליח במקום העבודה. בהצלחה!

לצפייה במשרות שוות
עוד לא איתנו?
עוד לא איתנו?
הירשמו וקבלו הצעות עבודה מותאמות עבורכם ישירות למייל
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת משרות ופרסומות למייל ולנייד ואת תנאי השימוש באתר (אנחנו נעבוד בשבילך)
זכור אותי ממחשב זה